onsdag den 5. september 2012

NEM, SIMPEL OG LÆKKER SVAMPESOVS


Denne svampesovs laver jeg rigtig tit da den ikke kun er hurtig og simpel at lave, men også fordi den altid bare smager så godt! I stedet for almindelig fløde bruger jeg havrefløde eller soyafløde. Det synes nogle måske lyder mærkeligt og bliver hurtigt skeptiske. Men plantefløde gør at sovsen ikke bliver så "tung"og så smager det også rigtig godt. (For dem som ikke vil udforske det vegetariske univers, kan normal fløde jo sagtens bruges.*) Sovsen kan laves med alle slags svampe og typisk laver jeg den bare at brune svampe da de altid er til at få fat i. Dog er kantareller nok min yndlings svamp, så da jeg var i irma og spottede de flotteste gule kantareller fra Sverige kunne jeg simpelthen ikke lade være. Jeg serverede sovsen med bl.a. nogle ovnstegte marinerede kartofler og det var bare super lækkert. 

// En af efterårets lækkerier // 
Opskrift på svampesovs
Du skal bruge:
200 g. svampe
½ brik havre- eller soyafløde*
1 lille rødløg
1 stort fed presset hvidløg
2 tsk. citronsaft
½ - 1 tsk. paprika
Evt. 1 spsk. gærflager (kan udelades)
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Start med at pensle svampene fri for jord og snavs. Skyl dem endelig ikke medmindre du finder det nødvendigt, da svampe mister smag og tager imod vandet. Hak rødløget fint og steg det sammen med det pressede hvidløg på en pande med lidt olie og paprikaen. Når løgene er blevet bløde tilsættes svampene og der røres i det jævnligt indtil svampene også er blevet bløde. Tilsæt herefter fløden. Du styre selv hvor meget fløde du vil have i - jo mere fløde, jo mere sovs bliver der. Til sidst smages sovsen til med citronsaft, gærflager, salt og peber.


// Lækker svampesovs med kantareller //

VELBEKOMME

Mo


Ingen kommentarer:

Send en kommentar