tirsdag den 11. september 2012

ANMELDELSE AF BOGCAFEEN PALUDAN

// Den hyggeligste cafe //
// En vegetarbrunch fyldt med: røræg med purløg, pandekage med sirup, gratineret gedeost ovenpå en grillet tomat, hjemmelavet humus, hjemmelavet yoghurt med müsli og bær, to forskellige oste og en dejlig omgang frisk frugt //

Bogcafeen Paludan, ligger i den smalle sidegade, Fiolstræde nr. 10-12 i København.
Cafeen har ligget i smørhullet af det klassiske studenterkvarter siden 1895 og primært henvendt sig til de unge studerende, ved at fungere som en billig boghandel og forlag.

Da jeg forleden var inde i København, tog jeg min mor med ind på cafe Paludan, som i dag fungerer som både en bogcafe og et spisested.
Jeg har altid haft svært at finde et godt sted at spise brunch, da jeg synes man ofte bliver skuffet over kvaliteten og overrasket over den høje pris. Stederne på god brunch og mad kan tælles på én hånd og dette er en af stederne som er værd at tælle med.

Min mor og jeg udforskede det meget almindelige og dog billige menukort og valgte at bestilte 2x vegetarbrunch. I den korte ventetid sad vi og nød sensommersolen med en god appetit. En lyshåret smilende pige kom med vores mad meget hurtigt og da jeg så min tallerken var jeg ikke i tvivl om, at dette nok skulle blive en god fornøjelse.
Min tallerken bestod af en masse lækkerier, heriblandt; en varm pandekage med sirup, hjemmelavet humus, røræg med purløg og gratineret gedeost med grillet tomat samt en jordbærsmoothie til.
En stor brunchportion til kun 99 kr. hvor man fik fornemmelsen af, at alle tingene var helt friske og nye – lækkert siger jeg bare! Da vi var færdige med at spise, tog vi os lige et kig indenfor hvor jeg viste min mor cafeen indvendig. Den består af fire forskellige rum; heriblandt en pejsestue og et galleri med bøger fra loft til gulv og gamle billeder på væggene. Etablissementet er hyggeligt da næsten ikke et af bordene og stolene er ens og så dufter der dejligt af gamle bøger og en snært af ny brygget kaffe.

Endvidere besøgte jeg også caféen en aften sammen med Mo. Her bestilte jeg en lækker græsk salat med store fetastykker, cherry tomat, agurk, sorte oliven, rødløg, ruccola salat tilhørende en olie/eddike/citron dressing og brød. Igen var mit indtryk at det var friske og gode råvare der var blevet brugt.
Mo bestilte en hummus sandwich med salat, agurk, soltørrede tomater og pesto. Her var der kartoffelbåde og en mayonnaise serveret til. Sandwichen så dejligt indbydene ud. Hummusen var lækker grov som spillede godt sammen med det andet tilbehør. Her får man også meget for pengene, sandwichen kostede kun 73 kr. hvilken er en hel fair pris da den ser super indbydende ud, mætter, smager godt og man får kartoffelbåde til.

Dette sted er helt klart et af mine favorit steder. Dels er stemningen helt speciel og hyggelig, betjeningen god og hurtig, maden frisk, hjemmelavet og billig. Det er altså et sted hvor man får meget mad – som er god, for studentervenlige priser, men også et sted, hvor man får oplevelsen af at vende tilbage i det gamle boglige København.

Vi giver derfor bogcafeen Paludan 5 ud af 6 stjerner for deres hyggelige lokaler, hurtige venlige service og ikke mindst deres gode mad.

★★★★★


Ingen kommentarer:

Send en kommentar